Påske på havnen


Påske på havnen


Solen skinner og vi misser med øjnene, da vi ruller bilen ud af garagen og sætter kursen mod havnen. Det er både med glæde og en smule ængstelse, at vi tager hul på denne klargøringsferie. To-do-listen virker næsten uoverskuelig lang, og lyset for enden af tunellen virker endnu længere væk. For et år siden søsatte vi #HAVKEBABBEN i Frederikssund, og nu står vi selv med klargøringen. Den kommer ikke af sig selv, så vi må i arbejdstøjet. Jo tættere vi kommer på havnen, jo mere længes vi begge efter at komme på vandet igen, og vi er ikke i tvivl om, at #HAVKEBABBEN også er klar til at få strukket skroget og få nogle sømil under kølen igen. 4 måneders vinterhi er ovre, og nu er både vejret og tiden til, at vi for alvor kan komme i gang med klargøring. Vi udnytter påskeferien og får krydset et par punkter af to-do-listen. Det er en fryd at få nogle af projekterne for hånden, for dermed at være et skridt tættere på søsætningen.

Første projekt vi kaster os over, er rorpinden. Den har set bedre dage, og i første omgang overvejede vi, om der skulle en helt ny til, men den gamle fejler egentligt ikke noget, kunne vi konstatere. Beslutningen blev derfor en omgang oliering, og det har vi ikke fortrudt et eneste sekund. Rorpinden har fået helt nyt liv og en dejlig mørk mokka farve. Nu hvor olien alligevel var fremme, kunne vi lige så godt give flagstangen til splitflaget en tur. Rorpinden og flagstangen har på skift hængt til tørre i vores brusekabine og på #HAVKEBABBENs stativ på havnen. Det kan ikke tælles på to hænder, hvor mange gange Christoffer har sagt “det ville godt nok være meget nemmere, hvis vi havde en garage!” og det må man jo give ham ret i 😉 Pladsen bliver hurtigt træng, når man bor i en 50 m² stor lejlighed og man skal overholde oliens tørretider, imens andre projekter er plantet rundt omkring i lejligheden. Inden påskens afslutningen, kan vi krydse begge projekter af to-do-listen og nyde resultatet.

Et andet punkt på listen,var gribelisterne på ruffet. De var blevet rigtig trætte og ved nærmere eftersyn, var en mindre svampeplantage gået i udbrud på dem. Sidste sommer måtte vi desuden fuge en af enderne, fordi skruen på listen havde sat sig i træet med det resultat, at det regnede ind. Vi havde en del overvejelser i forhold til, om vi skulle udskifte gribelisterne eller vi blot skulle fjerne dem helt. For os er gribelisterne mere en del af det æstetiske udtryk end de er decideret søsikkerhed. Valget faldt derfor på at fjerne de gamle lister og fylde skruehullerne i ruffet ud med gelcoat-spartelmasse. For at få listerne af, måtte hele loftet, samt de indendørs gribelister tages midlertidig af, da skruerne fra de udendørs gribelister er gennemgående. Borehullerne blev spartlet for at undgå en uønsket pool indendørs på #HAVKEBABBEN. Ved samme lejlighed fik vi også spartlet nogle små huller i gelcoaten rundt omkring 😉

David fra Lois stak hovedet forbi os et par gange i løbet af påsken, mens vi arbejdede. Stemningen på havnen emmer af forår og ikke så meget af corona. Vi tager selvfølgelig vores forholdsregler, men det er nu dejligt med frisk luft og sol efter mere end en måned indespærret i vores lille lejlighed. Det er rar med noget normalitet i en ellers underlig tid.

Næste punkt på to-do-listen var at få undersøgt roret. Allerede på vores første tur med #HAVKEBABBEN, da hun skulle sejles hjem, havde vi bemærket nogle underlige lyde fra roret på bestemte kurser. Speciel på læns kunne man mærke og hører roret knage på en forkert metallisk måde. Nu var det tid til at undersøge hvorfor. En Maxi Fenix har et gennemgående spaderor med to rorbøsninger som sidder i toppen og bunden. Den nederste så lidt rusten ud og silikonefugen omkring, var begyndt at slippe skroget i sådan en grad, at den måtte skiftes.

Vi havde dog stadig ikke fundet ud af, hvor de underlige lyde fra roret kom fra og besluttede os derfor, for at afmontere roret fra skroget. Det skulle vise sig at være lettere sagt end gjort, da roret ikke kan komme af båden uden at man løfter bådens skrog en meter op i luften eller graver et hul på en meter under roret. Begge dele kunne lade sig gøre. Vi skulle beslutte, om vi ville bede havnens personale om at hjælpe os, mod lidt betaling, eller købe en spade og tage sagen i egen hånd.

David mente, at vi blot skulle se og komme i gang med at grave hullet. Christoffer kørte derfor i Jem & Fix, for at købe en spade og så var vi i gang. Christoffer og David forsøgte skiftevis at grave under roret, men det var svært. Bådpladsen er fyldt med store sten, som nok må siges at kategorisere et trin over “grus”, så ved hvert et spadestik stoppede spaden brat op, fordi den ramte en ny sten. Efter meget møje, var hullet endelig nu blevet 30 cm dybt, men vejen synes fortsat uendelig lang…

Projektet blev stoppet, da en garvet sejler, med mere end 40 års erfaring, meldte sig forsigtigt på banen. Han fortalte os, at vi ikke er de første, der har forsøgt at grave et hul under roret på Egå Marina. Rigtig mange har forsøgt selvsamme nummer før, men ingen var endnu lykkedes med det. Granvoksne mænd har brudt grædende sammen og måtte give fortabt. Han ville selvfølgelig ikke tage håbet fra os, men bare gøre os opmærksom på, at havnen også kunne hjælpe med et løft… Det var også her vi blev indviet i den hemmelige opskrift på at tage roret af. Det tages af, når båden løftes op af vandet og alligevel hænger i kranens hængestropper. Når båden skal i vandet igen, sætter man det tilbage på plads, mens båden hænger i luften.

Det skulle vise sig at være et rigtig godt bekendtskab for den erfarende herre fik også sin sejlerven lokket hen til vores båd, for at se på bøsningen. Han er tidligere bådbygger hos Kaløvig værftet og mente helt bestemt, at vi blot skulle vente med at skifte bøsningen til efteråret. Det afgjorde sagen! Hurra for søde, hjælpsomme og erfarne sejlere 🎉

Tirsdag eftermiddag, efter studie og arbejde, tog vi på havnen for at fuge omkring bøsningen. Christoffer sagde, inden vi tog hjemme fra, at “vi fuger og så tager vi hjem, ikk?” Da bilen 4 timer var pakket på havnen, var bøsningen tætnet og #HAVKEBABBENs vinterpresenning pillet af - når man først går i gang, kan det være svært at få hold igen 😉

Nu står hun klar til at blive vasket, bundmalet og poleret. Vi begynder at kunne se sejlersæsonen begynde og glæder os #KONGE meget! 👑

Se også