Maxi-vinduernes forbandelse


Maxi-vinduernes forbandelse


I forbindelse med at vi tog presenning af #HAVKEBABBEN, måtte vi desværre sande, at plagen med de utætte vinduer fra sidste sommer ikke havde forladt os. Dette tiltrods for, at vi faktisk nåede at få fuget samtlige vinduer sommeren igennem 💩 Faktisk begyndte problemerne allerede på dagen, hvor vi overtog båden, hvor sælger havde konstateret vand fra det ene vindue, som havde dryppet ned på en af hynderne inde båden. Sælger fik lappet hullet med vidundermidlet TEC7 og så var vi videre. Siden da har vi selv lappet vinduerne fire gange på forskellige dele af fugen mellem vinduesglasset og gelcoaten.

Man skal ikke søge særligt meget på nettet for at finde ud af, at rigtig mange Maxi-både har problemer med at holdet vandet på den rigtige side. Vinduerne på Maxi-bådene sidder ofte påmonteret uden på bådens skrog med nogle skruer. Det står lidt i kontrast til andre bådtyper, hvor mange f.eks. har vinduerne monteret i en aluminiumsramme. I gennem sommeren har vi set mange Fenix-ejere, som har givet op på designet og fået fremstillet nye aluminiumsvinduer.

Maximalt.dk er en meget nyttig webside med svar på nogle af de mest almindelige problemer, som Maxi-bådejere oplever. Her fandt vi en spændende og dybdegående artikel omkring lige præcis vinduerne. I artiklen bliver det konkluderet, at TEC7 før eller siden er roden til alt ondskab ift. vinduerne. Fugen kan simpelthen ikke hæfte godt nok på glasset og slipper derfor før eller siden glasset, når båden giver sig. Løsningen er butyl-bånd, der bruges til Volvo-lastbiler og traktorer 🚜

Butyl er også det materiale, der er valgt fra fabrikkens siden tilbage i 80’erne, da Maxi Fenix blev produceret. Det egner sig ved at være selvreperarerende - dvs. at det binder til materialerne igen, hvis det skulle slippe midlertidigt. Derudover er det luft- og vandtæt samt elastiks.

Det tog lidt søgning på nettet at finde frem til en forhandler, der sælger butyl-bånd med en diameter på 10mm, som vi skulle bruge. Artiklen på Maximalt.dk er 10 år gammel og forhandlerne, der nævnes, er ikke helt så nemme at finde. Derudover var nogle af butikkerne vi fandt kun B2B (business-to-business). Til sidst lykkedes det dog at finde nogle ruller M3-butylbånd hos Herning Industri Lager.

I bragende solskin fik vi skåret den gamle fuge af begge vinduer og nu kunne det langsommelige arbejde begynde med at fjerne gammel TEC7-fugemasse 🌞 Dels var der fugemasse på vinduet, men også på bådens gelcoat. Det var særligt udfordrende, da vi jo skulle genbruge vinduerne og vi derfor på intet tidspunkt kunne bruge vold til at fjerne fugemassen. Hvis man kommer til at bøje glasset det mindste, efterlader det meget synlige krakkeleringer, som man altid vil kunne se, når man ser igennem vinduet. Fugemassen er sort og sej at fjerne. Man kan bruge terpentin, der opløser det lidt, men det grisser ganske forfærdeligt og er ikke lige det man drømmer om at få på en helt hvid båd.

Vi endte med at bruge hele eftermiddagen og aftenen på at fjerne irriterende TEC7-rester. Mette var en smut på jagt efter aftensmad, som vi spiste mens solen gik ned i cockpittet. Der var lang vej til at have begge vinduer helt monteret, så vi valgte at prioritere at få det ene vindue lukket af. Således gik vi i gang med at lege med butyl og få det lagt på glasset. Det gik rimelig smertefrit og var nemt at arbejde med ift. TEC7, som hurtigt kan komme alle mulige steder det ikke skal være 🐷

I tusmørket fik vi skruet de sidste skurer på vinduet i bagbordsside. I styrbordsside lukkede vi hullet til med pap og malertape. Det var en lille skattejagt at finde alt værktøjet på pladsen omkring båden i mørket, men med lidt hjælp fra telefonens lygte, lykkedes det 🔦 Heldigvis var vejrudsigten med os, så vi kunne fortsætte næste dag efter studie og arbejde.

Dagen efter fik vi skraldet det sidste fugemasse væk og monteret det sidste vindue med butyl. Igen blev klokken mange og vi kunne ikke nå at fuge skruehullerne i vinduerne. Derfor blev dette udskudt til weekenden i stedet, således der ikke kommer vand gennem der ☂️

Vi synes ikke at resultatet er blevet særlig pænt og lidt sort maling på skroget under glasset vil gøre meget, men det er for sent nu, hvor det hele er monteret. Vores motto er (blevet): “jah, kønt er det sgu’ ætte! Men så længe lortet holder”… Vi piller i hvertfald ikke vinduerne af foreløbig!

Det bliver super spændende at se om vinduerne holder tætte hele sæsonen eller om butyl også bliver dømt ude. Indtil videre ser det dog meget lovende ud. Det har regnet stort set hele dagen i dag og indtil videre er båden fortsat helt tør 🎉

Se også